Fritidsbanken vinner Kommunikatörspriset 2024

Fritidsbanken får priset för att de med kommunikation som bärande element lyckats nå ut och in i hjärtat på svenska folket. Det har bidragit till att utlåningen för första gången passerade en miljon prylar. Priset delas ut av Kommunikatörsnätverket i Värmland. & Stenberg Kommunikation är stolt sponsor av priset sedan tio år. I år hade juryn över 20 bidrag att bedöma bland dessa var det slutligen Fritidsbanken, Värmlandstrafik och Karlstads Energi som tävlade om utnämningen.

I pressmeddelandet som gick ut i samband med prisutdelningen står det så här:

Nytt budskap inkluderade fler 

Fritidsbanken startade i värmländska Deje för 11 år sedan och som nu finns på 130 platser i 121 kommuner. Grundidén är enkel: Fritidsbanken samlar in sport- och friluftsutrustning som inte längre används och lånar ut den gratis, ungefär som ett bibliotek.

Många har uppfattat att Fritidsbanken är till för någon annan; de som inte har råd att köpa egen utrustning. Men Fritidsbanken är till för alla, så den kommunikativa utmaningen handlade främst om att alla ska identifiera sig som låntagare. Det bidrar inte bara till en bättre folkhälsa och minskade utsläpp, utan också till minskade sociala klyftor eftersom det inte blir stigmatiserande att låna. Här blev ”Alla får låna” ett bärande och inkluderande budskap i både intern och extern kommunikation.

Som ideell förening har Fritidsbanken begränsat med medel för annonsering, och därför har man arbetat aktivt med att få tv, tidningar och radio att uppmärksamma verksamheten. Ett arbete som gett imponerande resultat. Under 2023 nämndes Fritidsbanken i närmare 1 500 artiklar och reportage, med en räckvidd drygt 90 miljoner personer. Den ökade synligheten har i sin tur bidragit till att antal utlånade artiklar steg från 900 000 till 1,4 miljoner – något som enligt Centrum för idrottsforskning bromsat trenden med minskad fysisk aktivitet i samhället. 

Juryns motivering
Juryn som utsåg vinnaren bestod av Anders Thorén (Löfbergs), Beatrice Flink Forsgren (Embracer), Jonatan Björck (Ellevio), Karin Hovdebo (Länsstyrelsen Värmland), Per Andersen Helseth (Plikt- och Prövningsverket), Sandra Sundbäck (Handelskammaren Värmland), Sol Agin (Karlstads universitet) och Tommy Ernerudh (Länsförsäkringar Värmland) och deras motivering lyder:

”Fritidsbanken är en inspirationskälla och visar att framgångsrik kommunikation kan förändra världen. Genom att skruva på sina budskap och förankra dom både internt och externt lyckades Fritidsbanken nå ut och in i hjärtat på svenska folket. Ett väl planerat PR-arbetet gav ett imponerande genomslaget både lokalt och nationellt, och bidrog till att Fritidsbanken överträffade sina verksamhetsmål med råge. Det gör Fritidsbanken till en mycket välförtjänt vinnare av Kommunikatörspriset.”

Har delats ut sedan 2004

Kommunikatörspriset instiftades 2004 i syfte att lyfta fram företag, organisationer eller personer som använt kommunikation på ett framgångsrikt och välplanerat sätt. Bland tidigare pristagare finns bland annat Handelskammaren Värmland, Karlstads universitet och Länsförsäkringar Värmland.

Priset delas ut av Kommunikationsnätverket i Värmland som är ett forum där regionens kommunikatörer kan lära känna varandra, lära av varandra samt delta i gemensamma utbildningar inom kommunikationsområdet.

Next
Next

Plikt- och prövningsverket vinner Kommunikatörspriset 2023